Rosita de Vree

De abstracte sculpturen en schilderijen van Rosita de Vree komen vaak tot stand uit haar passie voor moderne dans. De boodschap van de choreograaf, de lichaamstaal van de dansers, de belichting en het decor en het gevoel dat een dansvoorstelling bij haar oproept, inspireert haart en vertaal ze in werk in abstracte vormentaal. Rosita noemt haar werk daarom ‘abstracte dansemotie’. De titels van haar schilderijen hebben vaak de naam van een choreografie. Ook het strakke lijnenspel van moderne architectuur raakt haar; de kunst van het weglaten. Soms bepalen ook gewone dagelijkse ervaringen of omstandigheden de creaties. Ze heeft een voorkeur voor mixed media en gebruik bij het schilderen vaak verschillende materialen zoals acryl, zand, gesso, doek, stof, papier, touw, hout- en bronssnippers. De beelden van Rosita de Vree zijn van brons, steen en keramiek.

Rosita de Vree bij Galerie Kunstproeven

Rob Courtens

Rob Courtens [Maastricht 1950] deed zijn vaardigheden op aan de Kunstacademie in Maastricht. Hij studeerde af in 1980 o.l.v. docent Appie Drielsma.
Zijn werk is grotendeels figuratief, maar zeker toch niet naturalistisch. Juist de geabstraheerde vorm geeft aan de figuratie de extra spanning die hij aan zijn beeld wil geven. Zowel de positieve als ook de negatieve vorm zijn belangrijk en moeten met elkaar in balans zijn. Het beeld is pas goed als het aan alle kanten in evenwicht is.

Rob werkt voornamelijk in klei [steengoed] en brons. In klei kan hij zich het beste uitdrukken. De plasticiteit, het directe en de snelheid van werken zijn voor hem belangrijke factoren. Hij werkt vaak aan series beelden aan de hand van een thema. Elk beeld wordt anders en zijn streven is om elk beeld een unicum te laten zijn.  Klei heeft mede zijn voorkeur omdat hij de beelden graag zelf van kleur voorziet. De kleur van het gebakken stenen beeld is voor hem van wezenlijk belang. Een enkele keer ook laat Rob Courtens een beeld in brons gieten in een kleine oplage.


Rob Courtens bij Galerie Kunstproeven


Marion Göbbels

Na haar opleiding Kostuumontwerpen aan de Stadsacademie voor Toegepaste Kunsten te Maastricht, heeft Marion Göbbels jarenlang als ontwerpster bij een aantal professionele toneelgezelschappen gewerkt, waaronder het Vervolg te Maastricht en Tryater te Leeuwarden.

Ondertussen is Marion zich steeds meer gaan verdiepen in de schilderkunst, waarbij het ambachtelijke en de oude schildertechniek centraal staan, zoals het zelf wrijven van de pigmenten met de lijnolie en het prepareren van het schilderdoek of starre drager (hout). Hierdoor krijgt zij meer contact met het materiaal en maakt zij zich een met de voorstelling. Bovendien is zij haar liefde voor textiel gaan toepassen in haar schilderijen. Hierdoor krijgen haar schilderijen meer huid, ook omdat er vele kleurlagen over elkaar worden gezet. Het is het spel van kleur ten opzichte van elkaar en de mengingen op het doek dat haar zo fascineert.

Deze fascinatie van het kleurenspel en het gebruik van verschillende materialen is ook te zien in haar textiel objecten. Hier schildert zij met garens en stof, voornamelijk wol en natuurzijde en componeert zo een prachtig samenspel van kleur.

Haar hele leven denkt Marion Göbbels al in kleur, elke letter, woord en muziek ziet zij in kleur. Haar inspiratie is de natuur maar ook kunstenaars zoals Paul Klee en Mark Rothko.

Marion Göbbels bij Galerie Kunstproeven

Esther de Bont

Esther de Bont studeerde aan de Academie Beeldende Kunsten Maastricht (2005). Zij is beeldend kunstenaar, illustrator en docente beeldende kunst en vormgeving.

In deze tentoonstelling toont Esther de Bont een reeks uit haar postcardcollectie: terplekke opgetekende aquarelletjes van stads- en natuurimpressies op klein formaat papier. Intense minitafereeltjes, fotovervangers in een snelle toets neergezet. Daarnaast is er recent groter tekenwerk te zien in bicpen, potlood en mixed media op papier.

Esther de Bont bij Galerie Kunstproeven

Renée Hamers

Renée Hamers is altijd een “maker” geweest en maakt nog steeds, met liefde en plezier.

Ongeveer tien jaar geleden ging Renée op zoek naar het werken met leder. Ze werkt met industriële resthuiden en probeert daarbij het hele vel te gebruiken. De schoonheid en kracht van het natuurlijke materiaal, en soms zelfs van ’n litteken, krijgt bij haar nieuw leven. Alles met de hand, leder aftasten en voelen, model zoeken en vormen.
Renée maakt graag exclusieve gebruiksvoorwerpen voor dagelijkse luxe en een beetje dagelijks geluk. Ambacht, eenvoud, mooi, sterk, al met al gemaakt voor en door haar merk Daily Lux.

Renée Hamers is afgestudeerd aan de Stadsacademie voor Toegepast Kunsten, afdeling Mode, in Maastricht. Later volgde zij de tweejarige ambachtelijk vakopleiding leerverwerken bij SVGB in Nieuwegein.

Renée ontwikkelde voor Daily Lux de Bonnefanten Banner Bag, tentoonstellingsbannieren gerecycled tot fraaie en sterke boodschappentassen.

Renée Hamers bij Galerie Kunstproeven