Eerdere exposanten bij Galerie Kunstproeven
Bij Galerie Kunstproeven exposeerden sinds de opening in december 2010 al vele kunstenaars en designers. Hieronder vind je een overzicht van deze exposanten. Het overzicht wordt voortdurend bijgewerkt en aangevuld.
Van een aantal van de kunstenaars en exposanten hebben wij werk in stock of bemiddelen wij bij de verkoop van hun werken. Heb je belangstelling voor het werk van de opgenomen kunstenaars, loop dan eens bij ons binnen!
Janine Slakhorst
De schilderijen en tekeningen van Janine Slakhorst bestaan vooral uit sfeerimpressies waarin de mens centraal staat. Gefascineerd door de houdingen van mensen in een vaak theatrale omgeving bepaalt ze een compositie om die vervolgens met veel contrast, herkenbare penseelstreken en specifiek kleurgebruik in acryl en/of olieverf uit te drukken.
Daarbij gaat Janine´s aandacht naar het volledige model, maar zeker ook naar uitsluitend een portret.
François Hermans
Tijdens zijn studie biologie raakte François Hermans geïnteresseerd in fotografie. “De veelvormigheid in de natuur is onuitputtelijk, de kleuren onbeschrijflijk, de organismen verwonderlijk, het licht fantastisch. Daarbij komt dat je met het blote oog eigenlijk maar een fractie ziet van wat er in je omgeving te zien is. Met een camera krijg je ook die wereld te zien”, aldus François.
Hij is bij uitstek een fotograaf die de natuur in de breedste zin van het woord als onderwerp heeft. Niet zozeer fotografie om een onderwerp voor de honderdste keer weer eens vast te leggen, maar hij probeert de eigenheid, het unieke in de natuur of van het organisme, te pakken en zo een beeld te maken dat blijft boeien als je er naar kijkt.
Het thema waar deze expositiefoto's uit zijn voortgekomen is ´abstract water´. Uiteindelijk heeft dit thema voor François Hermans geleid tot een zoektocht naar waterbeweging in combinatie met lichtspeling. Dit kan erg mooie beelden opleveren die je ter plaatse met het blote oog niet waarneemt, maar de fotocamera wel.
Je fantasie krijgt uitdaging!
Helmie Skrabanja
Na een studie op de Design Academy te Eindhoven, Grafische School, een studie binnenhuisarchitectuur en meer dan 20 jaar werkzaam te zijn als binnenhuisadviseur, is Helmie Skrabanja vorm gaan geven aan interieurobjecten onder de naam "Home Made by helmie skrabanja".
Het creëren van een persóónlijk interieur is haar passie. Hierbij geeft ze door toevoeging van haar objecten van keramiek, textiel, hout, metaal en vondsten uit de natuur een zeer eigen finishing touch aan een bestaand interieur.
De natuurlijke en rauwe structuren vallen op, vaak toegepast op grafische ornamentale vormen, met een "handmade" en "homemade" feel. Hierbij staat voor Helmie Skrabanja gevoel voorop.
Annemiek Janmaat
Schilderen en tekenen betekent voor Annemiek Janmaat vrij zijn in de meest brede zin van het woord. Door te schilderen brengt ze het geheel van ervaringen en gevoelens op het doek in kleur en vormtaal die op dat moment het meest tot haar verbeelding spreken.
De natuur, verlangens, dromen, ervaringen, omgeving en spiritualiteit spelen een grote rol. Haar beleving zet Annemiek neer in een gevoel van vrijheid en dynamiek waarbij ze een is met het doek.
Dichterlijke titels ontstaan vaak tijdens het schilderen. De verbinding met het werk voelen, geen besef van tijd hebben, tot het moment waarop hoofd, hart en handen zeggen dat het goed is. Daarna is het tijd om te beschouwen en te verwonderen.
In deze expositie bij Galerie Kunstproeven koos Annemiek voor een aantal collages waarbij ze gebruik maakte van een combinatie van acryl en glasvezel. Ook zijn een aantal abstracte werken uit de serie Arabesken te zien. Daarnaast toont Annemiek Janmaat klein werk op papier waarbij met name de vrouw centraal staat.
Marion Backus
Marion Backus heeft altijd in creatieve beroepen gewerkt. Ongeveer twintig jaar geleden begon ze met keramiek. Inmiddels studeert ze nu ruim zeven jaar aan de kunstacademie in Maasmechelen. Haar werk is in de afgelopen jaren geëvolueerd van eenvoudige, gedraaide, vormen tot ietwat onwerkelijk ogende handgevormde beelden van personen.
Na een aantal jaren te hebben gedraaid, is Marion geboeid geraakt door de handvorm. Keramiek en beeldende kunst zijn inmiddels niet meer weg te denken uit haar dagelijkse leven.
Het werk is, als je het goed bekijkt, ietwat onwerkelijk. Werken met klei en handvormen geeft haar vrijheid en het gevoel compleet te zijn; één in het geheel. Marion maakt gebruik van handvorm techniek vanwege de schier onbegrensde mogelijkheden om ideeën en creativiteit te uiten. Vormen ontspringen uit gedachten en gevoelens rondom een thema zoals de geborgenheid van een schaal of het absurdisme van grote handen en voeten.
Een van de terugkerende thema’s in Marion’s werk zijn de schaalbewoners. In haar beleving zijn mensen vaak bezig elkaar en zichzelf in hokjes te stoppen op zoek naar veiligheid en een vorm van geborgenheid, ofwel een gesloten levensvorm. Schalen zijn bij uitstek een voorbeeld van een vrije, open vorm. De schaalbewoners hebben ieder hun eigen schaaltje en combineren zo geborgenheid met de openheid van een schaalvorm.
Sylvie van Oosterhout
Opgeleid als docent beeldende vormen is Sylvie naast haar werk altijd blijven tekenen en schilderen. Pas later (her)ontdekte ze haar van huis uit meegekregen passie voor textiel en handwerk- naaitechnieken. Door hergebruik van oud materiaal en dit in te passen in haar eigen werk wil Sylvie bovendien eer betonen aan huisvlijt.
HDe natuur, een gedicht, volkskunst, vintage borduurwerk; dit alles kan voor haar een inspiratiebron zijn. Technieken liggen niet vast. Ze combineert haar eigen borduurwerk met vintage materialen en maakt ook gebruik van de naaimachine. Ze combineert collagetechnieken met patchwork/ applicatietechnieken.
Op deze manier ontstaat een nieuwe ‘poëtische’ wereld in de vorm van een textielcollage, sieraad of object.
´I arrange whatever pieces come my way´ [Virginia Woolf]
Rudi Nelissen
Rudi Nelissen is oorspronkelijk opgeleid in de schilderkunst en is pas later de keramiek in al zijn aspecten gaan ontdekken. Die ontdekking is waarschijnlijk voor een deel toe te schrijven aan enkele vroegere ontmoetingen met Josee Vermeersch en zijn werk. Hij en zijn werk hebben zeker een invloed gehad op zijn huidige creaties.
Door de boeiende materies aarde en klei, samen met het element vuur, is Rudi beelden beginnen te bouwen. Door die manier van werken, het opbouwen met stroken en lappen van ruwe klei, beschouwt Rudi zich als een beeldenbouwer. Eerst waren de figuren nog realistisch, soms misschien wat surrealistisch. Inmiddels zijn zijn beelden geëvolueerd tot naïeve en ruwe keramische figuren. Ietwat vreemde wezens al dan niet tot de verbeelding sprekend en alsof ze uit een andere wereld komen maar desondanks toch heel herkenbaar lijken. Dit alles wordt natuurlijk ook extra benadrukt door het ruwe en natuurlijke materiaal klei.
Tineke Lemmens
Tineke Lemmens is opgeleid aan de kunstacademie in Den Haag als fotografe en grafisch vormgeefster, volgde een opleiding tot docente creatief schrijven en houdt zich op dit moment het liefst bezig met tekenen. Vooral het weergeven van de menselijke figuur komt in veel van haar tekeningen terug. Voor deze expositie verknipte ze een aantal van die figuurtekeningen die ze daarna weer op een nieuwe manier combineerde in de vorm van collages. Zo ontstonden bijzondere menselijke gedaanten die niet alleen als serie maar ook elk apart een verhaal vertellen.
Naast haar vrije tekenwerk, heeft Tineke ook enkele jeugd- en kinderboeken geïllustreerd, waaronder ´Judith en de Eilanddieven´ en ´Floors gouden vingers´ van Adrian Verbree, ´Zeemist´ van Mariëlle van Sauers, ´Lotte Lawaaikind´ van Josien de Graaf en ´Bram, zoon van een soldaat´ van Marleen Schmitz.
Tineke verzorgt regelmatiginspirerende tekenworkshops bij Galerie Kunstproeven. Kijk voor meer informatie en voorbeelden van Tineke’s werk op haar blog, waarop regelmatig nieuwe tekeningen verschijnen.
Risja Steeghs
Risja Marie Henriëtte Steeghs (23 jaar) maakt collagewerkjes van oude, verloren foto's die door middel van borduursels, kraaltjes, knoopjes, gedroogde bloemen en verstopte geheimen een nieuw leven en een nieuw verhaal krijgen door het bewerken van deze beelden die ooit verloren waren.
Haar pentekeningen, met van Gogh-achtige streepjes, vertellen verhalen over werelden waar alleen onze geest in de droom heen reist als we ons stoffelijk lichaam verlaten.
Risja is tijdens haar ziekteperiode in bed begonnen met het maken van collages van haar eigen familie om tijdelijk van de ziekte en de pijn te kunnen ontsnappen in haar verbeeldingswereld. Inmiddels werkt Risja in haar eigen studio op de NDSM-werf in Amsterdam.
Melanie ten Vaarwerk
Zo’n negen jaar geleden heeft Melanie zich de technieken van het glasbranden eigen gemaakt. Voornamelijk glas is voor haar fascinerend omdat dit qua kleur steeds beïnvloed wordt door de speling van het licht. Nadat de technische scholing was afgerond heeft het enige tijd geduurd voordat zij ook daadwerkelijk met glas aan de slag ging. De oorzaak hiervan is de eigenschap van Melanie om steeds naar iets op zoek te gaan wat niet zomaar in de winkel verkrijgbaar is. Een eigen stijl creëren is voor haar belangrijk.
Totdat Melanie ruim vier jaar geleden in contact kwam met Chantal Prevost. Ze besloot bij Chantal in de leer te gaan en de wereld van keramiek te gaan verkennen. Het leren kijken, het werken vanuit je gevoel en het ontwikkelen van een eigen herkenbare stijl in je werkstukken, waren onderwerpen waarin ze veel geleerd heeft. Dit stimuleerde haar om haar glassieraden aan een groter publiek te laten zien en dat gebeurde voor het eerst tijdens de Kunstketting in de gemeente Stein in 2011.
Melanie gebruikt voor haar glassieraden het Italiaanse Moretti glas dat in open vuur wordt gesmolten en verwerkt wordt tot een sieraad. Melanie werkt niet met mallen en heeft een voorliefde voor handgevormde, driedimensionale vormen. Zelf de vorm kunnen bepalen is voor haar belangrijk.
Miet Lormans-Dreissen
Dertig jaar geleden had Miet Lormans de drive om te gaan schilderen. Aan de hand van een kalendertje ging ze aan de slag op een doekje van 10 x 15 cm. Door de jaren heen is het uitgegroeid tot doeken van 180 x 180 cm. Miet is autodidact omdat, zoals ze zegt, ze zich na drie jaar volksuniversiteit voldoende zelfstandig voelt om haar kennis te vergroten in haar eigen atelier. Het voordeel van autodidact zijn, vindt ze, is dat het gevoel wat ze heeft niet wordt vertroebeld door medestudenten of leraar; je kunt het ook eigenwijs noemen!
Gezelligheid, rust en humor, gevoel van herinneringen en dromen komen als een weerspiegeling tot uiting op haar doeken. Afrika, zoals negroïde kinderen/vrouwen, maar ook een landschap gaat Miet niet uit de weg. Een breed scala aan keramiek kwam er gaandeweg bij.
Aan kunst moet je niet teveel woorden vuil maken, zegt Miet, de kunst spreekt voor zich! Laten we het maar “KUNST MET EEN LACH” noemen
Sandrien Wansink
Het zijn vaak kleine dingen, handelingen, gebeurtenissen die Sandrien Wansink inspireren. Zij werkt intuïtief. Haar beelden zou je kunnen beschrijven als anekdotisch en verhalend. Niet dat de beelden over haarzelf gaan. Het zijn universele thema’s die licht worden aangeraakt. Poëtisch en met humor. Zowel in haar tweedimensionale collages als in haar sculpturen voegt zij verschillende beeldelementen samen. Er zijn geen grenzen. Alles kan en kleur is belangrijk. “Kleur is leven”, volgens Sandrien.
Voor de collages gebruikt zij krantenfoto’s als basis. “Persfoto’s hebben een moment in zich, dat bij een geënsceneerde foto ontbreekt. Iets raakt mij dan in zo’n foto: een actie, een emotie, een houding. Het uiteindelijke werk verliest zijn relatie met het oorspronkelijke beeld. Daar gaat het mij ook niet om. Het uiteindelijke beeld moet kloppen en een verhaal op zichzelf zijn.”
Anke Benneheij
Sinds 1998 is Anke Benneheij door het keramiekvirus gegrepen en is ze cursussen gaan volgen bij keramisten. Haar werkstukken zijn gemaakt met platen klei. Daarna gebakken en vaak een tweede keer gebakken in een raku-oven. Hierbij maakt ze gebruik van gewone rakuglazuren of kopergalazuren, die veranderen van kleur door invloeden van (zon)licht.
Een aantal jaren geleden is Anke Benneheij gaan Artquilten op de naaimachine. Ze volgde diverse workshops en ze is zich hierin verder gaan verdiepen. Als basis gebruikt ze vaak handgeverfde stoffen met diverse kleurnuances, die ze op een heel vrije manier met verschillende machineborduurgarens bewerkt. In een later stadium worden vaak nog andere materialen toegevoegd, zoals kraaltjes, stras steentjes, vilt, garens. Ook het gebruik van synthetische stoffen, die je kunt vervormen door hitte, gebruikt ze voor haar Artquilts die zo een eigentijds uiterlijk krijgen en niet meer te vergelijken zijn met de traditionele quilts.
Ingrid Duin
Na de afronding van haar studie Textiele werkvormen en handvaardigheid in Delft heeft Ingrid Duin [Curaçao 1965]zich verder ontwikkeld door cursussen beeldhouwen en keramiek te volgen. In 2008 studeerde zij af aan de Stedelijke Academie voor Plastische Kunsten in Genk [B]. In 2008 is Ingrid verhuisd naar New Jersey, USA en heeft daar van 2009 tot 2011 cursussen zeefdrukken op textiele materialen in het Museum van Newark NJ gevolgd.
Ingrid heeft een enorme fascinatie voor het gebruik van verschillende materialen en technieken. Uitdaging voor haar is om die vervolgens te combineren. Het experiment staat voorop en brengt bij haar de ideeënstroom op gang. Dit resulteert in legio nieuwe ontwerpen. De uiteenlopende materialen waar ze mee werkt zijn terrazzo, houtresten, gevonden houtstukken, staal, brons en verschillende textiele materialen. Juist de diversiteit van het gebruik van een heel scala aan afvalmaterialen maakt het voor haar interessant.
Door het toepassen en combineren van verschillende technieken, zoals lassen, boetseren, handwerk, quilten, zeefdrukken, timmeren en schroeven, komt zij tot haar [eind]ontwerpen in een geheel eigen stijl. Haar stijl kenmerkt zich door eenvoud, humor, eigenheid en flexibiliteit. Ingrid Duin is nog lang niet klaar met het ontdekken van alle mogelijkheden en geniet vooral van de uitdagingen die zij daarin tegenkomt!
Trees Driessen
Als kind in een groot gezin met tien kinderen was Trees al creatief. Toen en later met een man en een kruidenierswinkel moest er hard gewerkt worden. Er was geen tijd voor hobby’s en kunst was in haar omgeving zelfs ‘not done’.
Op haar 72ste heeft Trees zich ingeschreven voor een opleiding beeldhouwen aan de Stedelijke Academie voor Plastische Kunsten in Genk. Ze heeft daar met succes in vijf jaar de opleiding beeldhouwkunst hogere graad afgerond. Aansluitend behaalde ze nog een 3-jarige specialisatie graad ook met succes.
Inmiddels heeft ze haar eigen stijl ontwikkeld, de creaties zijn minder vaak figuratief en meer en meer abstract. Het vrouwelijk lichaam is steeds herkenbaar. De materialen waar Trees mee werkt zijn steen, gietsteen, klei, brons, epoxy en 'plastiek krijt'.
Truus Houben
Omschrijving van het werk (disciplines grafiek, fotografie)
Truus Houben manifesteert in haar grafische kunst haar “coloristische” instelling. Etsen worden niet geheel in zwart-wit weergegeven en ook in de zeefdrukken en lino’s blijft Truus met een uitbundige kleurgebruik haar schilders natuur trouw. Wel wordt de weergave van indrukken in het grafisch werk steeds meer gestileerd en geabstraheerd. Overbodige dingen worden weg gefilterd, zodat een universeel, monumentaal beeld overblijft.
Fotografie. Aanvankelijk begon Truus met fotograferen om ideeën en inspiratie voor haar grafisch werk op te doen. Maar het vastleggen van zo veel verscheidene beelden en de passie daarvoor, kreeg al snel de overhand. Als fotografe registreert ze in het dagelijks leven werkelijk overal lijnen, vormen, kleuren, muurtekens, ritmes, gezichtsuitdrukkingen van mensen en zo meer. De beleving van de wereld om haar heen, krijgt door het oog van de camera nog meer diepgang, nog meer impressie, nog meer inspiratie.
Fotograferen is voor Truus Houben een nieuwe manier van kijken. Het eerder voor haar centraal staande grafische werk in ets, lino en zeefdruk beïnvloedt de manier van waarnemen bij oude en nieuwe vormen en de bewerking van de foto’s. Er wordt een verbinding gemaakt tussen de waargenomen natuurverschijnselen en de eigen beeldvorming van het onderwerp.
Monika Bergrath
Bij het ontstaan van haar objecten wordt Monika Bergrath [Würsselen - D] geïnspireerd door de hele wereld van zinnelijke ervaringen. Ze werkt graag thematisch, kiest hiertoe verschillende materialen - restjes en gebruikte materialen prikkelen haar vooral - bewust op basis van hun eigenschappen. Monika classificeert ze, arrangeert ze en laat zo voortdurend nieuwe perspectieven zien. Met vreugde aan het spel, het experimenteren en de sensualiteit van het materiaal ontstaan sieraden en objecten in een beeldtaal. Een duidelijke identificatie en onderscheidend vermogen zijn de artistieke doelen van de werken van Monika Bergrath.