Tobias Duijsens

In mijn werk ben ik op zoek naar verhalen. De vertellingen liggen dikwijls verborgen in de materialen die ik gebruik en in mijn herinnering.

Theatrale miniaturen noem ik de werken die ik maak. Ik assembleer elementen tot een nieuw en spannend geheel. Oude materialen, losse voorwerpen breng ik bij elkaar, zoals in een toneelstuk de personages bij elkaar worden gebracht in een ruimte en het drama zich tussen hen voltrekt.

De materialen zijn vaak afgedankt en ‘vergeten’; oud hout, metaal en zelfs plastics worden in de beelden verwerkt. Het zijn verloren spullen, die ooit ergens deel van uitmaakten en daardoor betekenis hadden. Ik vind ze en breng ze bij elkaar met andere gevonden voorwerpen zodat er een nieuwe context ontstaat, zo gaan ze opnieuw spreken. Oude spullen krijgen een soort nieuwe verrassende frisheid. Objet trouvé ligt hieraan ten grondslag. Verstilde beelden uit een ver verleden gaan als een eigen voorstelling spelen in het hoofd van de toeschouwer. Haast als scènes.

Vanuit mijn dagelijkse werk, het ontwerpen van toneelbeelden, ligt er ook een duidelijke relatie met het verbeelden van een eigen vormentaal. Ik maak beelden als theaterscènes. Zoals theater –als spiegel van het menselijk handelen- drama oplevert maar ook komedie, zo zijn de beeldende scènes die ik maak niet alleen dramatisch, maar ook ironisch of komisch. Humor speelt een belangrijke rol in mijn leven en daardoor ook in mijn werk.

Tobias Duijsens bij Galerie Kunstproeven

Mathy Engelen

Mathy Engelen is afgestudeerd als architect en sinds 1982 als architect in Lanaken [B] werkzaam. Tijdens zijn architectuurstudie heeft hij leren schetsen. Mathy heeft met veel passie zo veel mogelijk schetsen van zijn directe omgeving gemaakt. De hem omringende omgeving was het uitgangspunt, dat uiteindelijk uitmondde in o.a. de Euregio, waar veel kastelen letterlijk onder de loep werden genomen. Deze kastelen zijn dan ook voor Mathy een dankbaar onderwerp om te tekenen en te schetsen en voor het nageslacht vast te leggen.

Na een bezoek aan landen als Italië, Israël, China en Marokko werd veel inspiratie opgedaan en op locatie gestart met het schetsen. Later thuis in Lanaken werden de basis-schetsen weer verder uitgewerkt, gedrukt
en ingekleurd.

Mathy vindt het boeiend en tegelijkertijd een uitdaging om de moeilijkste perspectieven op papier weer te geven. De basis van elke tekening vindt dus altijd op de betreffende locatie plaats.

Door de vele en verre reizen die Mathy ondernam, heeft zijn passie om te tekenen en schetsen alleen nog maar een grotere vlucht genomen. Daarbij speelt ook de ontmoeting en kennismaking met boeiende en interessante mensen een belangrijke rol in zijn leven.

Mathy Engelen bij Galerie Kunstproeven

Gonny Scheuerman

In het beeldend werk van Gonny Scheuerman ontmoeten we een verhalenverteller en ontdekkingsreiziger pur sang. Maar waar de schrijver zich bedient van woorden,maakt zij liever gebruik van klei, steen, brons, of acrylic-one. Ook organisch materiaal wordt veelvuldig gebruikt en zelfs fietsbanden worden omgetoverd tot een zwarte engel met krachtige vleugels.

Het eigen levensverhaal van de beeldhouwer staat centraal in haar uitingen.
Steeds wordt gezocht naar een verstilde abstrahering van een gedachte of emotie. De levenslijn van klein kwetsbaar kind tot weerbare sterke vrouw komt aan de orde in haar sensuele torso’s en maskers. Pijn en verdriet, vreugde en verlangen, verleden en heden krijgen steeds een vrouwelijke vorm.

Wie de mens Gonny wil leren kennen, zal contact moeten maken met haar beelden, want daarin ligt zij verborgen. Zij nodigt u uit om haar schat op te delven.

Gonny Scheuerman bij Galerie Kunstproeven

Herman Post

Al vele jaren schildert hij portretten, zowel naar eigen keuze als in opdracht. Daarbij vindt Post het belangrijker het karakter van zijn model, zoals hij dat ziet, tot uitdrukking te brengen dan een treffende gelijkenis na te streven.

Sinds hij in het mooiste stukje van Elsloo woont, is hij zich bijna vanzelf ook gaan toeleggen op het schilderen van karakteristieke gebouwen en plekjes in de omgeving. Ook het landschap langs de Maas en het Julianakanaal vormt een dankbaar onderwerp voor zijn doeken. Hij schildert in een neo-expressionistische stijl en maakt uitbundig gebruik van kleur.

Herman Post is journalist van beroep en heeft in dienst van de KRO onder andere voettochten gemaakt naar Rome en Jeruzalem. Geen wonder dat‘de weg’, als metafoor van de levensweg, een terugkerend thema vormt in zijn werk als schilder. Als wandelaar heeft hij ervaren dat het onderweg zijn inderdaad belangrijker is dan het bereiken van het doel. Ook het schilderen is voor hem een zoektocht, waarvan het resultaat altijd voorlopig van aard is.

Herman Post bij Galerie Kunstproeven

Wilma van Duuren

De natuur is mijn allergrootste inspiratiebron. Van hieruit kies ik een onderwerp of thema. Na me eerst grondig en geconcentreerd  te verdiepen in mijn onderwerp, begin ik op een gegeven moment vanzelf met het creëren.

Ideeën die zich tijdens het creatieproces aandienen zijn welkom, zodat het werken impulsief, spannend en puur blijft. Tegelijkertijd word ik in deze fase gedwongen tot het maken van keuzes en het beantwoorden van vragen.

In mijn oplossingen probeer ik altijd dicht bij mijn gevoel te blijven, waardoor het uiteindelijke resultaat steeds dichter bij mijzelf ligt. Omdat elk creatieproces anders verloopt, is elk eindproduct uniek.

Bij mijn ruimtelijke beelden laat ik de uiteindelijke vorm de kleur bepalen. De kleur volgt de vorm, benadrukt details of versterkt een emotie.

Mijn ruimtelijke beelden laat ik de uiteindelijke vorm de kleur bepalen. De kleur volgt de vorm, benadrukt details of versterkt een emotie.

Wilma van Duuren bij Galerie Kunstproeven